Ajankohtaista

 

Viestimme EU-vaaleihin: Taidekasvatus ja -koulutus vahvistaa eurooppalaista hyvinvointia ja kriisinkestävyyttä

Taiteen perusopetus ja kulttuurialan ammatillinen koulutus vahvistavat lasten ja nuorten aktiivista kansalaisuutta, luottamusta demokratiaan, osallisuuden kokemusta, kriisinkestävyyttä ja henkistä huoltovarmuutta. Varmistamalla osallistumismahdollisuudet kaikille luodaan edellytyksiä uudenlaisen yhteiskunnan ratkaisujen rakentamiselle, vahvemmalle hyvinvoinnille ja kestävälle tulevaisuudelle. Vahvistetaan lasten ja nuorten aktiivista kansalaisuutta ja luottamusta demokratiaan Taideopetukseen osallistuminen vahvistaa osallisuuden kokemusta ja luo pohjaa sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestävälle...
Nuoret tanssijat hyppäävät raitapaidoissa.

Julkisen talouden suunnitelma ei tunnista taide- ja kulttuurialan kasvupotentiaalia

Taiteen perusopetusliitto lausui Sivistysvaliokunnalle Valtioneuvoston selonteosta julkisen talouden suunnitelmasta vuosille 2025–2028. Taiteen perusopetusliitto kiittää mahdollisuudesta lausua asiasta. Valtioneuvoston selontekoon julkisen talouden suunnitelmasta vuosille 2025–2028 on kirjattu, että Taiteen perusopetuksen lainsäädäntö uudistetaan ja uuden lainsäädännön toimeenpanoa valmistellaan siten, että uusi lainsäädäntö voidaan ottaa käyttöön vuoden 2026 alusta. (s. 35) Hallitusohjelman mukaan uudistus tehdään opetuksen saavutettavuuden parantamiseksi...

Lakiuudistuksen tavoitteena vahvistaa taiteen perusopetuksen toimintaedellytyksiä  

Kolmesti kokoontunut taiteen perusopetuksen lakiuudistustyöryhmä on pohtinut taiteen perusopetuksen nykytilaa, tehtävää sekä lakiuudistuksen keskeisiä tavoitteita. Taiteen perusopetuksen tehtävä on tavoitteellinen taiteen opetus, joka tukee elinikäistä oppimista ja harrastamista ja vahvistaa merkityksellisen taidesuhteen kehittymistä. Taiteen perusopetus antaa valmiuksia jatko-opintoihin ja eri alojen ammatteihin. Samalla taideopetus tukee laajasti yksilön ja yhteisön kasvua, hyvinvointia, vahvistaa monia keskeisiä elämäntaitoja sekä edistää...

Neliapila-opas tukee oppilaitosten laatutyötä

Opetushallituksen julkaisema Neliapila-opas tukee taiteen perusopetuksen järjestäjiä oman toimintansa arvioinnissa ja kehittämisessä. Opasta voi hyödyntää paikallisen opetussuunnitelman toteutumisen seurannassa ja kehittämisessä, pedagogiikan kehittämisessä sekä oppilaitoksen laadunhallinnan tukena. Opas on laadittu taiteen perusopetuksen laajan ja yleisen oppimäärän opetussuunnitelman perusteiden 2017 pohjalta. Neliapila-opas koostuu neljästä laatutekijästä: merkityksellinen taidesuhde, tavoitteellinen oppiminen ja osaaminen, kehittyvä toimintakulttuuri sekä hyvä hallinto....

Työryhmän työ käyntiin taiteen perusopetuksesta annetun lain uudistamiseksi

Taiteen perusopetuksesta annettu laki on 1990-luvun lopulta. Maailma ympärillä on ehtinyt muuttua, ja esimerkiksi maamme perustuslaki uudistettiin 2000-luvulle tultaessa. Erityisesti sivistyksellisten oikeuksien toteuttamiseen, yhdenvertaisuuteen, oikeusturvaan ja yksityiselämän suojaan liittyvät perusoikeuskysymykset koskettavat myös taiteen perusopetusta. Opetus- ja kulttuuriministeriön asettama työryhmä aloitti työnsä maaliskuussa. Sen tehtävänä on valmistella hallituksen esityksen muotoon ehdotus taiteen perusopetusta koskevan lainsäädännön uudistamiseksi....
1 2 3 4 5 19