Ajankohtaista

 

Det möjligas konst – selvitys taiteen perusopetuksesta Turussa

Tuore selvitys pureutuu ruotsinkielisen taiteen perusopetuksen nykytilaan Turussa, ja muistuttaa pitkäjänteisen ja laadukkaan taideopetuksen positiivisista vaikutuksista niin lapsille ja nuorille kuin koko kaupungille. Tutkija Johan Ekmanin laatiman Det möjligas konst – Utmaningar och potential för svenskspråkig konstundervisning på fritiden för barn och unga i Åbo raportin mukaan ruotsinkielisen taiteen perusopetuksen tarjonta on kaupungissa tällä hetkellä...

Hallitusohjelma: Taiteen perusopetuksen lainsäädäntö uudistetaan opetuksen saavutettavuuden parantamiseksi

Hallitusohjelma Vahva ja välittävä Suomi sisältää useita taiteen perusopetuksen toimijoita koskevia kirjauksia. Keskeisin niistä kuuluu näin: Hallitus uudistaa taiteen perusopetusta koskevan lainsäädännön. Tavoitteena on opetuksen saavutettavuuden parantaminen eri taiteenalat huomioiden. Kirjaus uudistuksesta oli odotettu. TPO-liitto on yhdessä jäsenjärjestöjensä kanssa kevään aikana puntaroinut monesta kulmasta 90-luvun lopulla voimaan tulleiden taiteen perusopetusta koskevan lain ja asetuksen muotoiluja...

TPO-liiton vuosi 2022: Tunnettuus ja vaikuttamistyö vahvistuivat

Taiteen perusopetusliitto on viime vuosina vahvistanut tunnettuuttaan ja siitä on tullut yhä vahvemmin taho, jonka asiantuntijuutta halutaan hyödyntää ja näkemyksiä kuulla. Tämä näkyy muun muassa annettujen lausuntojen ja kannanottojen määrän merkittävänä kasvuna. Vaikuttamistyön lisäksi liitto mm. järjesti koulutuksia, kampanjoita ja kehitti toimintaansa tiivissä yhteistyössä jäsenistön kanssa. ”Yhteiselle vaikuttamistyölle on ollut aitoa tilausta, sillä taiteen perusopetuksen...
Etualalla väriliituja, taustalla piirtävä lapsi.

Harrastamisen Suomen malli vaatii vielä kehittämistä

Lasten ja nuorten fyysisen, psyykkisen sekä sosiaalisen hyvinvoinnin ja toimintakyvyn haasteet tunnustetaan laajasti. Harrastamisen Suomen malli pyrkii osaltaan vastaamaan haasteisiin, ja malli onkin tuonut monelle maksuttoman, lasten ja nuorten itse toivoman harrastuksen koulupäivän yhteyteen. Malli vaatii kuitenkin kehittämistä. Edustamamme tahot ovat osallistuneet mallin toteuttamiseen eri puolilla Suomea. Yhteensä toimintamme piirissä on yli miljoona lasta ja...

KOSKI-tietovaranto käyttöön taiteen perusopetuksessa

Taiteen perusopetuksen järjestäjät voivat jatkossa tallentaa oppilaiden opintosuorituksia Opetushallituksen ylläpitämään KOSKI-tietovarantoon. Opintosuoritusten tallentaminen palveluun vahvistaa taiteen perusopetuksen asemaa suomalaisessa koulutusjärjestelmässä ja tuo opetuksessa saavutetut tiedot ja taidot näkyväksi muissa koulutusmuodoissa hankitun osaamisen rinnalla. Uudistuksen myötä saavutettu osaaminen voidaan tunnistaa ja tunnustaa aiempaa paremmin. Opintopisteytys parantaa taiteen perusopetuksen vertailtavuutta muilla koulutusasteilla tehtyihin opintoihin. KOSKI-tietovarannon käyttö mahdollistuu...
1 2 3 4 5 6 17