Ajankohtaista

 

Verkkojulkaisu ladattavissa: Kulttuuriharrastamisen koetut vaikutukset – selvitysraportti taiteen perusopetus

Kerroimme aiemmin syksyllä Kulttuuriharrastamisen koetut vaikutukset – kyselyselvityksemme tuloksista. Tulokset on nyt koottu verkkojulkaisuksi, joka avaa lähes 2 000 taiteen perusopetuksen oppilaan ajatuksia heidän kokemuksistaan taideharrastuksen parissa. Kyselyaineisto on kerätty keväällä 2024. Toteutimme kyselyn yhdessä jäsenjärjestöjemme kanssa Kansalaisfoorumin luoman mittariston avulla. Mittaristo koostuu viiteen eri osa-alueeseen jaetuista väittämistä. Niiden avulla mitataan kulttuuriharrastamisen psykologisia ja sosiaalisia vaikutuksia,...

Kulttuuripoliittinen selonteko kaipaa tiiviimpää yhteyttä taiteen koulutuspolkuihin

TPO-liitto lausui opetus- ja kulttuuriministeriölle Kulttuuripoliittisen selonteon luonnoksesta. Lausunto annettiin Lausuntopalvelussa esitettyihin kysymyksiin vastaamalla. Alla kooste lausunnostamme. Kulttuuripoliittisen selonteon vision tulisi vahvemmin suuntautua tulevaan ja kuvastaa sitä, mitä selonteon toimienpiteillä tavoitellaan. Esitetty visio kuvaa vähintään joiltain osin jo olemassa olevaa. Hyvää sanoitusta visioon löytyy luonnoksen kappaleesta Lisää luovuutta: kulttuuri yhteiskunnallisena ja taloudellisena muutosvoimana. Toteamme lisäksi,...

Alueelliset erot huomioon lainsäädäntötyössä

Suomi on maantieteellisesti laaja maa ja väestöllisesti erot aleuiden välillä ovat suuria. Tämä tosiasia tulee huomioida myös taiteen perusopetuksen lainsäädäntötyön uudistuksessa. Jokaisella lapsella ja nuorella tulisi olla mahdollisuus osallistua taiteen perusopetukseen, asuinpaikasta riippumatta. Taiteen perusopetuksen lainsäädöntöä valmistelevassa työryhmässä on käyty laajsti keskustelua siitä kuinka tämä ei käytännössä kuitenkaan vielä toteudu kaikkialla Suomessa. Syyt tähän ovat...

Kulttuuriharrastamisen koetut vaikutukset -selvityksen tulokset vakuuttavia

Käytössämme on ensimmäistä kertaa laaja aineisto taiteen perusopetuksen oppilaiden näkemyksistä harrastuksensa vaikutuksista, kun 1 893 taiteen perusopetuksen yhdeksän eri taiteenalan eri ikäistä oppilasta eri puolilta maata kertoi kokemuksistaan. Taiteen perusopetuksen parissa koetaan oppimisen iloa, tullaan hyväksytyksi ja opittuja taitoja hyödynnetään myös koulussa, työpaikalla tai muuten elämässä. Taideharrastaminen lisää luovuutta ja mielikuvituksen käyttöä ja tarjoaa positiivisia...

Taideopetus kokonaisturvallisuuden rakentajana

Taiteen perusopetusliitto lausui luonnoksesta Yhteiskunnan turvallisuusstrategiaksi 2024. Lausuimme osan 2 Strategiset tehtävät kohtaan Henkinen kriisinkestävyys, lukuun 50. Kulttuuripalvelujen ylläpitäminen ja kulttuuriomaisuuden suojelu. Toteamme, että turvallisuusstrategiassa olisi hyvä mainita lasten ja nuorten taideopetus ja -kasvatus, jossa luodaan perustaa useammalle strategiassa mainitulle kokonaisturvallisuuden kannalta keskeiselle tekijälle, kuten yksilöiden tulevaisuudenuskolle, aktiiviselle kansalaisuudelle, kulttuuriperinnön vaalimiselle ja ymmärrykselle sen merkityksestä,...
1 2 3 4 5 6 22