Ajankohtaista

 

Kulttuuriharrastamisen koetut vaikutukset -selvityksen tulokset vakuuttavia

Käytössämme on ensimmäistä kertaa laaja aineisto taiteen perusopetuksen oppilaiden näkemyksistä harrastuksensa vaikutuksista, kun 1 893 taiteen perusopetuksen yhdeksän eri taiteenalan eri ikäistä oppilasta eri puolilta maata kertoi kokemuksistaan. Taiteen perusopetuksen parissa koetaan oppimisen iloa, tullaan hyväksytyksi ja opittuja taitoja hyödynnetään myös koulussa, työpaikalla tai muuten elämässä. Taideharrastaminen lisää luovuutta ja mielikuvituksen käyttöä ja tarjoaa positiivisia...

Taideopetus kokonaisturvallisuuden rakentajana

Taiteen perusopetusliitto lausui luonnoksesta Yhteiskunnan turvallisuusstrategiaksi 2024. Lausuimme osan 2 Strategiset tehtävät kohtaan Henkinen kriisinkestävyys, lukuun 50. Kulttuuripalvelujen ylläpitäminen ja kulttuuriomaisuuden suojelu. Toteamme, että turvallisuusstrategiassa olisi hyvä mainita lasten ja nuorten taideopetus ja -kasvatus, jossa luodaan perustaa useammalle strategiassa mainitulle kokonaisturvallisuuden kannalta keskeiselle tekijälle, kuten yksilöiden tulevaisuudenuskolle, aktiiviselle kansalaisuudelle, kulttuuriperinnön vaalimiselle ja ymmärrykselle sen merkityksestä,...

Kulttuuriharrastamisen koetut vaikutukset

1 893 taiteen perusopetuksen yhdeksän eri taiteenalan eri ikäistä oppilasta eri puolilta maata kertoi harrastuksensa vaikutuksista. Taiteen perusopetuksen parissa koetaan oppimisen iloa, tullaan hyväksytyksi ja opittuja taitoja hyödynnetään myös koulussa, työpaikalla tai muuten elämässä. Taideharrastaminen lisää luovuutta ja mielikuvituksen käyttöä ja tarjoaa positiivisia haasteita. Harrastus tuo hyvän mielen ja lisää hyvinvointia. Toteutimme keväällä 2024 taiteen...

Taiteen perusopetuksen valtakunnallinen tilastointi käynnistyy

Tilastokeskus ryhtyy keräämään ja ylläpitämään valtakunnallisesti kattavaa taiteen perusopetuksen tilastoa. Tiedonkeruuta varten taiteen perusopetuksen oppilaitokset on liitetty muiden koulutusmuotojen rinnalle Tilastokeskuksen oppilaitosrekisteriin. Tiedonkeruun käynnistyminen on taiteen perusopetukselle iso ja pitkään tavoiteltu askel. Viimein saamme kattavan ja säännöllisesti päivittyvän tiedon mm. tarjottavasta opetuksesta, oppilasmäärien kehityksestä ja opetuksen maantieteellisestä jakaumasta. Oppilaitosrekisterin myötä olemme myös jatkossa tietoisia siitä,...

Lukion taito- ja taideaineet esitetään sisällytettäväksi ylioppilaskokeeseen

TPO-liitto lausui opetus- ja kulttuuriministeriölle luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle lukiolain ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta. Otimme kantaa kohtaan 5 Taito- ja taideaineiden ylioppilaskoetta koskevat säädösehdotukset. Taito- ja taideaineiden sisällyttäminen osaksi ylioppilastutkintoa on hieno kehitysaskel, joka tunnistaa näiden oppiaineiden arvon osana lukiokoulutusta ja tavoittelee niiden suoritusten huomioimista myös jatkokoulutukseen hakeuduttaessa. Nyt lausunnolla oleva esitys kuitenkin...
1 2 3 4 19