Ajankohtaista

 

Harrastamisen Suomen malli ehdotetaan kirjattavaksi nuorisolakiin

TPO-liitto lausui opetus- ja kulttuuriministeriölle luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi nuorisolain muuttamisesta. TPO-liitto katsoo, että Harrastamisen Suomen mallin kirjaaminen lakiin voisi pitkällä aikavälillä vahvistaa edellytyksiä mallin kehittämiselle ja vakiinnuttamiselle. Pilotista saadut kokemukset tulisi kuitenkin arvioida ennen kuin päätetään tavasta, ja laista, jonka yhteyteen malli mahdollisesti kirjataan. Ennen Harrastamisen Suomen mallia opetus- ja kulttuuriministeriö toteutti vuosina 2016-2018...

Sanataideopettaja – tulevaisuuden toiveammatti

Sanataidepedagogiikka tarjoaa ratkaisuja kasvavaan yhteiskunnalliseen huoleen lasten ja nuorten heikkenevästä lukutaidosta. Opetus perustuu monilukutaitoon ja laajaan tekstikäsitykseen, joiden mukaan tekstejä voidaan tuottaa esimerkiksi kirjoitetussa, puhutussa, visuaalisessa, audiovisuaalisessa tai digitaalisessa muodossa. Sanataidepedagogiikkaa toteutetaan laajasti myös esimerkiksi varhaiskasvatuksessa, peruskoulujen opetuksessa, kirjastoissa ja vanhuspalveluissa. Sanataide on yksi taiteen perusopetuksen yhdeksästä taiteenalasta. Tarvetta ja kysyntää sanataiteelle on, mutta alalle...

Opettajarekisterin hyödyt ja haasteet

TPO-liitto lausui opetus- ja kulttuuriministeriölle opettajarekisteriä ja opettajatiedonkeruuta koskevasta selvityksestä, OKM julkaisuja 2021:54. TPO-liitto pitää hyvänä, että selvitysryhmä on pohtinut rekisterin hyödyntämistä nykyistä tiedonkeruuta laajemmin, esimerkiksi rekrytointien apuna. Tietojen hyödynnettävyyttä ja avoimuutta on tärkeä miettiä samalla, kun suunnitellaan mitä tietoja rekisteriin tallennettaisiin, esimerkiksi minkälaisia hakuja tai raportteja rekisteristä voi vapaasti tehdä. Taiteen perusopetuksen oppilaitoksista ei...

Venäjän hyökkäys Ukrainaan ja sen vaikutukset taiteen perusopetuksessa

Päivitetty 3.5. Sivulle kootaan taiteen perusopetuksen toimijoita tukevaa tietoa Ukrainassa käytävän sodan vaikutuksista. TPO-liitto ei erikseen ohjeista tai tee suosituksia oppilaitoksille. Ohjeistusten ja suositusten laatimisesta vastaavat viranomaiset. TPO-liitto toimii sen varmistamiseksi, että taiteen perusopetuksen tarpeet tulevat huomioiduksi viranomaisohjeita ja suosituksia laadittaessa, ja että tieto alaa koskevista toimista löytyy kootusti. TPO-liitto käy tiiviisti keskustelua mm. opetus-...

Taiteen perusopetuksessa hankittu osaaminen näkyväksi

TPO-liiton lausunto opetus- ja kulttuuriministeriölle luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laeiksi valtakunnallisista opinto- ja tutkintorekistereistä annetun lain sekä taiteen perusopetuksesta annetun lain muuttamisesta TPO-liitto katsoo, että toteutuessaan hallituksen esitys vahvistaa taiteen perusopetuksen asemaa osana koulutusjärjestelmää. Osaamisen tunnustaminen ja tunnistaminen on perusteltu ja kannatettava lähtökohta uudistukselle. Näemme hyvänä myös sen, että uudistuksen perustana on viranomaistarpeiden sijaan tavoite...
1 2 3 4 10