Se on siinä

Lapsia soittamassa lavalla kapellimestarin johdolla.
Etusivu/ Ajankohtaista/ Se on siinä

21 yhteistä kokousta, niiden välissä yhteisiä kokoontumisia TPO-väen kanssa yhdessä ja erikseen niin linjoilla, kasvotusten kuin viestimienkien välityksellä. Valtava määrä tekstiä: luonnoksia, versioita, valmiita ja vielä tarkistettavia. Paljon keskustelua, naurua, hämmästelyä ja oivaltamista. Puolentoista vuoden prosessi, joka rehellisyyden nimissä toki alkoi jo vuosia sitten – valmistautuminen tulevaan uudistukseen on ollut tausta-ajattelussa aina, kun nykyinen lainsäädäntö on tarjonnut enemmän kysymyksiä kuin vastauksia.

Ehdotus on nyt luovutettu ministeri Mari-Leena Talvitielle; uunituore printti (kyllä!) asiaankuuluvine sähköisine lisämateriaaleineen on vihdoin ja viimein meidän kaikkien saatavilla. Ehdotuksen jano toimijakentällä on ollut jo jonkin aikaa melkoinen: toinen toistaan tarkempia kysymyksiä ehdotuksen sisällöstä on tullut varmasti kaikille työryhmän jäsenille, ja nyt vastaukset ovat vihdoin luettavissa ja kommentoitavissa. Prosessin yksi osa on onnistuneesti saatu päätökseen, jotta seuraava vaihe voisi alkaa. Lausuntopalvelu on avattu: nyt on työryhmän vuoro janota kommentteja ja kannanottoja, miltä ehdotus näyttää, ja miten se lakina voisi toimia alaa vahvistavalla tavalla.

Muutama kurkistus vielä yhdessä kuljettuun matkaan. Jo alusta alkaen oli selvää, että työryhmälle asetettu tehtävä on haasteellinen ja samalla tietysti äärimmäisen kiinnostava ja houkutteleva. Prosessi ei ollut vain uuden lainsäädännön rakentamista, vaan myös yhteistä ajattelua ja toinen toisiltamme oppimista. Avoin ja luottamuksellinen – ja iloisesti poreileva ja intoutuva keskustelu oli ihanasti läsnä koko prosessin ajan. Matkan varrella kuullut asiantuntijapuheenvuorot, säännölliset kuulemiset ja keskustelut eri toimijoiden kanssa värittivät rakenteilla olevaa tulevaisuuskuvaa monipuolisella tavalla. Taiteen perusopetuksen kentän moninaisuuden huomioiminen ja näkökulmien kääntäminen ja vääntäminen lisäsivät yhteistä ymmärrystä valtavasti. Aikamoinen määrä asiantuntemusta kohtasi saman pöydän ääressä säännöllisesti; on ollut ilo ja kunnia saada olla osa tätä joukkoa.

Tavoitteenamme oli lisätä tulevassa laissa sääntelyn selkeyttä ja ymmärrettävyyttä, mutta samalla joustavuutta. Uuden lain tulee ohjata toimintaa, mutta sen on myös mahdollistettava soveltaminen erilaisissa yhteyksissä – niin lain tullessa voimaan kuin tulevien vuosikymmentenkin aikana. Kiitollisia saamme työryhmänä olla myös siitä, että työryhmälle annettiin riittävästi aikaa ja yhteisisä tapaamisia käydä asioita läpi perusteellisesti ja useampaan otteeseen. Pöydälle jättäminen ja asian uudelleen käsittely vei asioita monesti tuloksellisesti eteenpäin. Työryhmän työn myötä syntynyt ehdotus lakiesitykseksi ei ole vain ehdotus – se on samalla myös visio tulevaisuudesta. Uskallan sanoa, että uusi laki mahdollistaa laadukkaan, kehittyvän ja yksilöä sekä yhteiskuntaa vahvistavan taiteen perusopetuksen myös tulevina vuosikymmeninä. Se tarjoaa rakenteet, jotka tukevat opetuksen monimuotoisuutta ja paikallista soveltamista, mutta samalla ohjaavat yhteiseen suuntaan, vaikka maailma ympärillä muuttuu ja vaatii yhä enemmän soveltamistaitoja ja uusia ajattelun tapoja.

On syytä tuntea suurta kiitollisuutta myös siitä, että tähän meille rakkaaseen lajiimme panostetaan näin paljon. Taiteen perusopetus koulutusmuotona ei ole itsestäänselvyys – se on vuosikymmenten ajan rakennettu ja kehitetty järjestelmä, joka ansaitsee arvoisensa uudistetun lain. Tämä prosessi on vahvistanut käsitystä siitä, että yhteiskunnassamme ymmärretään taiteen ja kulttuurin merkitys osana yksilön ja yhteisön sivistystä, hyvinvointia ja tulevaisuuden rakentamista. Keskustelut tämänkin prosessin aikana muiden maiden kollegoiden kanssa ovat muistuttaneet meidän erityisasemastamme saadessamme olla osa näin hyvin resursoitua koulutusjärjestelmää.

Työryhmän lakiehdotus on nyt valmis, mutta taiteen perusopetuksen laadun vahvistamisen prosessi jatkuu. Tuleva opetussuunnitelmatyö on ollut ryhmän ajattelussa ja puheessa mukana, ja odottaa nyt käynnistymistään. Uuden opetussuunnitelman perusteiden myötä avautuu mahdollisuus kehittää taiteen perusopetusta entistä vahvemmin paikallisiin tarpeisiin vastaavaksi, laadukkaaksi ja saavutettavaksi kokonaisuudeksi.

Tämä prosessi on ollut oppimisen paikka meille kaikille – ei vain työryhmän jäsenille, vaan myös koko taiteen perusopetuksen kentälle. Se on syventänyt ymmärrystä moninaisuudesta, vahvistanut luottamusta yhteiseen asiantuntemukseen ja osoittanut, että yhdessä voimme rakentaa yhä lisää jotain kestävää ja merkityksellistä: kasvua ja oppimista taiteessa ja sen kautta ja sen avulla.

Kiitos ihan jokaiselle tästä ainutlaatuisesta yhteisestä matkasta – kuunnellen, keskustellen, kyseenalaistaen ja kannustaen olemme matkanneet kohti yhä vain parempaa taiteen perusopetusta. Lukekaa, pohtikaa, lausukaa – jatketaan työtä yhdessä eteenpäin!

Ihanaa kesän aikaa kaikille!

Saarisen Sanna
Suomen musiikkioppilaitosten liiton puheenjohtaja


TPO-liiton blogisarjassa seurataan hallitusohjelmaan kirjatun taiteen perusopetuksen lain uudistamisen etenemistä. Aiemmat kirjoitukset löytyvät sivuston kohdasta blogit.

Lue lisää: Opetus- ja kulttuuriministeriön hankesivu Uudistuva taiteen perusopetus