Opetus- ja kulttuuriministeriö kuuli lapsia ja nuoria osana taiteen perusopetuksen lain uudistamista. Avoimeen verkkokyselyyn vastasi yli 2 100 lasta ja nuorta eri taiteenalojen taiteen perusopetuksen oppilasta eri puolilta maata.
Osallistumisella taiteen perusopetukseen lukuisia positiivisia vaikutuksia
Taiteen harrastaminen koetaan mielekkäänä ja tärkeänä toimintana, joka ylläpitää ja vahvistaa henkistä hyvinvointia ja täydentää ja laajentaa perus- ja toisen asteen opetuksessa opittuja taitoja. Vastausten perusteella taiteen perusopetuksella ja taideharrastuksella on merkittävä positiivinen vaikutus oppilaiden taiteenalakohtaisiin ja sosiaalisiin taitoihin sekä niiden kehittymiseen. Opetuksen tarjoama polku kulttuurikansalaisuuteen nähdään myös merkityksellisenä.
Taiteen perusopetuksessa mukana olevat vastaajat ovat erittäin tyytyväisiä opetukseen ja sen toteutustapoihin. Huolta herätti harrastuksen jatkumisen mahdollisuus ja eri taiteenalojen opetuksen saatavuuden varmistaminen koko maassa. Osallistumismahdollisuuksien turvaaminen ja opetuksen hinnan kohtuullisuuden varmistaminen nousi esiin erityisesti suurten kaupunkien ulkopuolella.
Ministeriön marraskuun lopulla julkaiseman kuulemisen vastaukset ovat hyvin yhdenmukaisia Taiteen perusopetusliiton Kulttuuriharrastamisen koetut vaikutukset -selvityksen kanssa.
Tutustu ja lataa opetus- ja kulttuuriministeriön raporttiin:
Uudistuva taiteen perusopetus. Kokemuksia taiteen perusopetuksesta – lasten ja nuorten kuulemisen tulokset