Alueelliset erot huomioon lainsäädäntötyössä

Etusivu/ Ajankohtaista/ Alueelliset erot huomioon lainsäädäntötyössä

Suomi on maantieteellisesti laaja maa ja väestöllisesti erot aleuiden välillä ovat suuria. Tämä tosiasia tulee huomioida myös taiteen perusopetuksen lainsäädäntötyön uudistuksessa. Jokaisella lapsella ja nuorella tulisi olla mahdollisuus osallistua taiteen perusopetukseen, asuinpaikasta riippumatta. Taiteen perusopetuksen lainsäädöntöä valmistelevassa työryhmässä on käyty laajsti keskustelua siitä kuinka tämä ei käytännössä kuitenkaan vielä toteudu kaikkialla Suomessa. Syyt tähän ovat hyvin erilaiset asuinpaikasta riippuen. Siinä missä Kainuussa tai Pohjois-Karjalassa välimatkat ovat pitkiä ja lasten määrä vähenee ovat ongelmat pääkaupunkiseudulla päinvastaisia. Espoossa ja Helsingissä innokkaita tulijoita olisi enemmän kuin opetusryhmissä on tilaa. Vastaavasti kulurakenteet voivat poikkeavat alueellisesti merkittävästikin. Muuttotappiokunnissa kunnat ovat esimerkiksi tarjonneet tyhjilleen jääneitä omia tiloja maksutta taiteen perusopetuksen käyttöön, kun taas pääkaupunkiseudulla vuokrat ovat korkeat ja toimintaan sopivien tilojen löytäminen turvallisten liikenneyhteyksien varrelta on sangen haasteellista.

Työryhmä on tunnistanut, että taiteen perusopetuksen saavutettavuuden ratkaisemiseksi ei ole yhtä helppoa ratkaisua, vaan nykyinen tilanne vaatii alueiden erityisyyksien parempaa huomioimista. Opetuksen laatu taataan huomioimalla erilaiset kulurakenteet. Harvaan asutuilla alueilla pätevän henkilöstön saatavuus ja pitkät työmatkat tuottavat omat haasteensa. Vastaavasti myös oppilaitoksen tarjoamat opetustunnit yksittäiselle tuntiopettajalle voivat jäädä niin vähäisiksi, ettei saadulla palkalla voi kattaa elinkustannuksia. Valtionosuus rahoituksen tulisikin nykyistä joustavammin kyetä huomioimaan nämä eroavaisuudet. Toisaalta vaarana on, että saamme aikaiseksi järjestelmän, joka on vaikeasti ymmärrettävä ja monimukainen.

Tällä hetkellä taiteen perusopetuksen oppilaitoksista yli puolet antaa opetusta ainoastaan yhdellä paikkakunnalla. Usealla paikkakunnalla toimimisesta hyvänä esimerkkinä ovat käsityön taiteen perusopetusta antavat alueelliset käsityö- ja muotoilukoulut, joiden opetustarjonta on suunniteltu kattamaan laajempi maantieteellinen alue. Tämä on mahdollistanut sen, että toimintaa on voitu tarjota myös pienillä paikkakunnilla, joissa ryhmiä ei yhdelle opettajalle olisi muutoin saatu riittävästi kasaan.

Taiteen perusopetus taipuu moneen ja erinomaiset opettajat hallitsevat myös opetuksen erilaisissa digitaalisissa ympäristöissä. Tämä todettiin jo koronan aikaisessa etäopetuksessa. Mutta digitaalisuus ei ole vastaus kaikille saavutettavaan taiteen perusopetukseen, vaikka se voi olla osa sitä. Yhdessä tekeminen ja oppiminen ovat tärkeä osa mielekästä vapaa-ajan toimintaa sekä lasten ja nuorten identiteetin kasvua. Sosiaaliset suhteet tuottavat jakamisen iloa oppimisesta. Työryhmän haasteelisena tehtävänä on ratkaista, millaisen järjestelmän kykenemme luomaan, jotta taiteen perusopetus on maantieteellisesti saavutettavampaa tulevaisuudessa.

Minna Hyytiäinen
Taitoliiton toiminnanjohtaja


TPO-liiton blogisarjassa seurataan hallitusohjelmaan kirjatun taiteen perusopetuksen lain uudistamisen etenemistä. Aiemmat kirjoitukset löytyvät sivuston kohdasta blogit.

Lue lisää: Opetus- ja kulttuuriministeriön hankesivu Uudistuva taiteen perusopetus