TPO-liitto lausui Opetushallitukselle valmisteilla olevasta tukimateriaalista Tekoäly varhaiskasvatuksessa ja koulutuksessa – lainsäädäntö ja suositukset. Lausunto annettiin Lausuntopalvelussa ennalta määriteltyihin kysymyksiin vastaamalla.
Johdantoluku, velvoitteet lainsäädännön pohjalta ja suositukset
Teksti on ymmärrettävää ja sujuvaa ja nostaa keskeiset näkökulmat esiin. Hienoa, että tekoälyn käyttöä ja sen mahdollisuuksia on pohdittua laajasti tunnistaen sekä hyöty- että riskitekijöitä ja mm. nostettu esiin tekoälyn ymmärtämisen ja käyttötaitojen merkitys aktiivisen kansalaisuuden ja kestävän tulevaisuuden rakentamisessa.
Toivoisimme kuitenkin vielä hieman muutosta tekstin rakenteeseen. Olisi hyvä erotella omiksi kappaleiksi tekoälyn käyttö osana opetusta ja opetuksen välineenä ja tekoälyn hyödyntäminen hallinnollisten tehtävien apuna.
Pidämme tärkeänä, että oppaan alussa lueteltaisiin kaikki koulutusmuodot, joiden käyttöön opas on suunniteltu. Taiteen perusopetus on osa koulutusjärjestelmää, mutta on etenkin aiemmin usein pudonnut pois koko koulutusjärjestelmää kattavista suosituksista, tai se on virheellisesti liitetty osaksi vapaata sivistystyötä. Nimeämällä koulutusmuodot kertaalleen erikseen varmistetaan, että oppilaitoksissa tunnistetaan tukimateriaalin koskevan ja tukevan myös heidän toimintaansa.
Muistutamme lisäksi, että taiteen perusopetuksen piirissä on lukuisia yksityisiä oppilaitoksia, jotka ovat solmineet kunnan kanssa sopimuksen opetuksen tarjoamisesta alueellaan. Tällöin koulutuksen järjestäjä on kunta. Sanamuotoja voisi olla hyvä tarkistaa erityisesti velvoitteet ja suositukset kohdissa siten, että ne tunnistavat myös sopimusoppilaitokset.
Velvoitteet lainsäädännön pohjalta kohdassa mainittu koulutuksen järjestäjän vastuu on tuntuva. Tähän tarvitaan varmasti hieman yksityiskohtaisempia kansallisia ohjeistuksia ja opastusta. 2. kohdassa mainitaan, että ”Tekoälysovellusten käytön tulee pohjautua valtakunnallisiin perusteisiin ja niiden pohjalta laadittaviin paikallisiin suunnitelmiin jne.” Pohdimme, mitä perusteita tässä kohtaa tarkoitetaan?
Tekoälyn virhepäätelmät ja vinoumat
Kappale on selkeä ja on hyvä, että siinä avataan myös tekoälyn yhteydessä käytettävää sanastoa, jota on koottu myös selkeästi laadittuun taulukkoon.
EU:n tekoälyasetus
Johdannossa ja kappaleessa 4.2.2. olisi hyvä mainita koulutusta koskevien lakien luettelossa myös laki taiteen perusopetuksesta, sillä muut koulutusmuodot on lueteltu.
Teksissä todetaan, että ”Suurriskiset järjestelmät on listattu asetuksen liitteessä III, ja varhaiskasvatus- ja koulutustoimijoiden tulee ottaa listaus huomioon kaikessa toiminnassaan. Huomattavaa on myös, että komissio päivittää suurriskisten järjestelmien listaa tarvittaessa.” Olisi hyvä, jos linkki listaan löytyisi suoraan valmisteltavasta tukimateriaalista. Se helpottaisi oppilaitosten työtä, kun listaa ei tarvitse ryhtyä verkosta etsimään. Luonnoksessa oleva linkki asetukseen johtaa sivulle, josta asetus on poistettu.
Tietosuoja ja yksityisyys
Kappaleessa 5.2 viitataan mm. vaikutustenarvioinnin laatimisen yhteydessä Opetushallituksen tietosuojaoppaaseen ja linkin takaa löytyviin mallipohjiin. Linkit johtavat lopulta Tietosuojavaltuutetun toimiston sivulle, joten olisi hyvä linkittää polku selkeästi perille asti. Tämä helpottaisi käyttäjän työtä.
Muita huomioita
Tukimateriaalin käyttöä helpottaisi loppuun, tai jokaisen kappaleen loppuun, koottu linkkilista asiakokonaisuuksien mukaan ryhmiteltynä ja siten, että linkit vievät ns. perille asti, eivät ainoastaan uuteen oppaaseen tai säädökseen, josta tulisi etsiä oikea kohta tai tieto. Toki linkkilistat vaativat jatkuvaa päivitystä, mutta alussa todettiin, että aiheesta johtuen valmisteltava tukimateriaali on jatkuvasti päivittyvä joka tapauksessa. Mahdollisimman pitkälle käyttäjää eteenpäin auttava materiaali antaa parhaan tuen etenkin, kun aihe on vielä tuore, eikä aiempaa kokemusta ja tietotaitoa välttämättä vielä ole kertynyt.
Lue lisää: Tutustu luonnokseen Tekoäly varhaiskasvatuksessa ja koulutuksessa – lainsäädäntö ja suositukset sekä muiden asiasta antamiin lausuntoihin Lausuntopalvelussa.